Institutional Repository - Research Portal

Dépébt Institutionnel - Portail de la Recherche

UNIVERSITE researchportal.unamur.be
DE NAMUK

RESEARCH OUTPUTS / RESULTATS DE RECHERCHE

RTL Group wins battle against the CSA
Laurent, Philippe

Published in:
Iris : legal observations ot the European audivisual observatory

Publication date:
2009

Document Version
Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication

Citation for pulished version (HARVARD):
Laurent, P 2009, 'RTL Group wins battle against the CSA', Iris : legal observations ot the European audivisual
observatory, no. 4, pp. 5-5.

General rights
Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners
and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights.

» Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research.
* You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain
* You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal ?

Take down policy
If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately
and investigate your claim.

Download date: 02. May. 2026


https://researchportal.unamur.be/en/publications/c64cc5af-500e-4378-ab4e-1b2f68adb455

- -
HERESS ccn cssenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dusan Babic
Media researcher
and analyst, Sarajevo

“innocent until proven quilty”, they apply an upside
down concept: “guilty until proven innocent”. In
doing so, they demand the journalistic right “to
offend, to shock and to embarrass” public figures,
allegedly derived from the Declaration of Freedom of
Political Debate in the Media, and supported by the
EU, CoE, OSCE and journalists’ associations.

Until recently RAK remained silent, but after

@ Broadcasting Code of Practice, available at:

merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BE - RTL Group Wins Battle against the CSA

Philippe Laurent
CRID

(University of Namur)
and Marx Van Ranst
Vermeersch & Partners

Olivier Sasserath
Marx Van Ranst
Vermeersch & Partners

In its decision of 15 January 2009, the Conseil
d’Etat (Belgian administrative court) repealed the
decision of the Conseil Supérieur de l'Audiovisuel
(audiovisual requlatory body of the French-speaking
Community - CSA) of 29 November 2006, which ruled
that “since 1 January 2006, the S.A. TVi has been
broadcasting RTL-TVi and Club-RTL services, of which
it is the editor, without authorisation” and which
imposed a fine of EUR 500,000 on TVi.

The case featured the CSA on one side and CLT-
UFA, a Luxembourgish broadcasting company, and its
Belgian subsidiary TVi, a broadcasting company
under Belgian law which broadcast programmes on
the RTL-TVi and Club-RTL TV networks, on the other.

Up until 2005, TVi had always sought (and
obtained) a licence from the CSA for its broadcasting
activities in Belgium. However, in October 2005, TVi
decided not to renew this licence, since it had already
received a licence from Luxembourg. Indeed, in 2005,
the Luxembourgish government granted CLT-UFA a
licence, valid until the end of 2010, to broadcast its
channels “of international reach”, these being RTL-TVi
and Club-RTL. From that point onwards, TVi and CLT-
UFA claimed that the editorial activities concerning
RTL-TVi and Club RTL had been transferred from TVi to
CLT-UFA and that consequently no Belgian licence was
necessary for the broadcasting of these channels.

The CSA came to the opposite conclusion in its
decision of 29 November 2006. According to the CSA,
the channels were still edited by TVi, since the edi-
torial decisions were taken in Belgium by that com-
pany. Consequently, it imposed a fine of EUR 500,000
on TVi for broadcasting without a licence. TVi and
CLT-UFA filed an appeal before the Conseil d'Etat
against the ruling.

The Conseil d'Etat based its reasoning on the pro-
visions of the Television without Frontiers (TwF)
Directive (Directive 89/552/EEC) and on the princi-
ple of the free movement of services. Under the pro-
visions of the TwF Directive, broadcasts are submit-
ted to the control of one authority, designated in

®S.A. TVi et S.A. de droit luxembourgeois CLT-UFA c. C.S.A (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel), Conseil d’Etat, section du contentieux administrative, arrét
n°189.503, 15 janvier 2009 (S.A. TVi and S.A. CLT-UFA (company under Luxem-

bourgish law) v CSA {;
Court, judgment n°189.503, 15 January 2009

diovisual regulatory body), Belgian Administrative Supreme

the Grand Mufti, head of the Islamic Community of
Bosnia and Herzegovina, strongly voiced objections
to 60 minutes and the manner of reporting in a very
sensitive case of paedophilia discovered in a remote
Muslim village in central Bosnia, RAK decided to
open the case. Before the court of original juris-
diction had found an Imam quilty of molesting a
(minor) girl in his dzemat (Muslim community),
60 minutes branded him as a paedophile. RAK
considered this to be unprofessional and irrespon-
sible. m

accordance with the “country of origin” rule. Practi-
cal criteria are listed in the Directive: for example, if
a broadcaster has its head office in one Member
State, but editorial decisions on programme sched-
ules are taken in another Member State, it shall be
deemed to be established in the Member State where
a significant part of the workforce involved in the
pursuit of the television broadcasting activity oper-
ates (Article 2 of the TwF Directive).

However, the Conseil d’Etat did not assess
whether the CSA had correctly applied the criteria
contained in the TwF Directive. It merely noted that
the CSA did not dispute the fact that RTL-TVi and
Club RTL were covered by a Luxembourgish licence.
Therefore, it ruled that the CSA could not assess
whether the Grand Duchy of Luxembourg had
exceeded its jurisdiction by granting a licence to a
broadcaster not established on its national territory:
the decision to grant a licence could only be chal-
lenged through the appropriate diplomatic or juris-
dictional channels, but not incidentally during pro-
ceedings intended to impose a fine on a broadcaster,
which - to the extent that the Luxembourgish
licence is valid - does not need to seek further
authorisation in a different Member State.

Therefore, according to the Conseil d’Etat, the
CSA could not rule that “[the CSA] must check
whether that licence allows the legal operation of the
services concerned”, that “the sole existence of a
licence i5sued by another Member State is not suffi-
cient to conclude that the alleged lack of a licence in
the French Community of Belgium is unlawful” and
that “we need to check whether the licence was
granted by the Member State that has jurisdiction
over the editor of the services in question”. By doing
so, the CSA in effect denied any validity, or at least
any effect, vis-g-vis third parties, to the licence
granted by the Luxembourgish authorities. The Con-
seil d'Etat underlined that this exceeds the authority
of the CSA; indeed, if the broadcasting is authorised
by the Luxembourgish authorities — whether lawfully
or not - the broadcaster benefits from the principle
of the free movement of services within the European
Union and no authority of another Member State can
subject them to further authorisation proceedings
for distribution in its territory.

Accordingly, the Conseil d'Etat decided to repeal
the CSA decision. m

IRIS 2009 - 4




